Wednesday, 3 August 2011

Perchè Buddismo Pragmatico? (Why Pragmatic Buddhism?)

     

Da dove cominciare? Prima voglio spiegare che non credo il buddismo è per tutti, quindi non tengo una posizione di arroganza religosa. Credo che sì è un religione, ma anche un percorso spirituale e non sono necesariamente trovati entrambi nelle sfere di buddismo. Cioè puoi trovare una forma di buddismo religioso con i seguaci che non fanno le pratiche di meditazione: la praticha nocciola di buddismo. Poi succede abbstanza frequentamente di trovare persone, specialmente nel occidente che seguino le pratiche e magari otengono dei risultati considerati avanzati che sono quasi offessi se gli chiami buddisti.
Al contrario del mio insegnante credo che la meditazione non settario possa essere di beneficio a tutti. Per lo piu quando è combinato con un etica non settario, voglio dire universale, nel confronto dei nostri comportamenti (specialmente in un paese come italia dove la legge, la risponsibilità personale, sono considerato di essere abbstanza, se non molto, flessibile), la possibilità di vivere meglio come un essere umano risponsabile potrebbe essere considerato un bene per la società, e per noi stessi. Non nè parlerò qua, ma i benifici fisici, emotive, e cerebrale son ormai notati dopo studi scientifiche. Per saperne di piu, ti consiglio il libro di Hanson, chiamata 'Buddha's Brain.'
 Il desiderio mio che condivido con tanti altri e di vedere una forma di buddismo libero al piu possibile delle trappole culturale, storici, settari, religiosi che tendono di informare le forme di buddisti che sono piu diffusi in italia.
Nei nostri tempi, sopratutto nei paese anglosassoni, c'è un nuovo generazioni di persone che stanno creando nuovi discorsi nel mondo di buddismo. I gruppi hanno diverse nome; Pragmatic Buddhism, Secular Buddhism, Buddhist Athiests, spinti da libri e siti web diversi come; Buddhism without Beliefs, Buddhist Geeks, Unfettered Mind, e tanti di altri. Questi nuovi movimento non sono un club esclusiva. Hanno invece la forma di una spiritualità matura in cerca di risposte, e di un rapporto col mondo non basato su preconcetti religiosi, e l'ingenuità che era profondamente presente nella seconda metta della ventesimo secolo nelle sfere di buddismo.
Ancora oggì tanti, ma tanti, seguono una forma di buddismo tradizionale. Il movimento di cui parlo possa essere considerata post-tradizionale. E' basato su un approcio pragmatico e aperto che non nega le scoperte della scienza, della politica, della psicologia. Quindi i membri di questo gruppo che esiste anche in gran parte nel mondo immatiriale, cioè l'internet, stanno cercando di capire il rapporto fra la praticha e le credenze con la relatà del mondo attuale in cui viviamo piutosto creare una via di fuga.
Sono i primi anni, certo che strada da camminare c'è tanta. Importante iniziare il viaggio, no?

Where should I begin? Firstly I’d like to say that I don’t believe Buddhism is for everyone, so therefore I don’t have an arrogant desire to convince anyone of Buddhism’s superiority. Buddhism is both a religion, and a spiritual path and the two aren’t  always found together amongst the different spheres of Buddhism.What I mean by this is that you can find a religious form of Buddhism with followers who don’t actually practice meditation: the core practice of Buddhism. It is also common in the west to find people that practice meditation, and obtain advanced results that are almost offended if you call them Buddhists.
Contrary to my teacher’s view, I do believe that meditation, at least in theory, could be of benefit to and practiced by everyone. What’s more, when combined with non-sectarian ethics, that is universal (especially in Italy where the law & personal responsibility are considered to be quite, if not highly, flexible), the possibility of living better as a responsible human being could be considered good for society as well as for ourselves. 
I won’t speak explicitly of this here, but the physical, emotional and brain benefits of meditation practice have been made extremely clear through scientific study and extensive research. To know more about it, I advise you to read Rick Hanson's book 'Buddha’s Brain'.
A desire which I share along with many others is to see a form of Buddhism as free as possible from the cultural, historical, sectarian and religious traps that tend to shape its more traditional forms, which are at present those most commonly found in Italy.
At present, above all in English speaking countries, there is a new generation of people that are stimulating a new discourse in the world of Buddhism. These groups have different names; Pragmatic Buddhism, Secular Buddhism, Buddhist Atheists. Driven by books and websites such as Buddhism without Beliefs, Buddhist Geeks, Unfettered Mind, and many others, these groups and individuals are asking long-overdue questions about the roles and forms of Buddhism and its practices. These groups are not exclusive clubs. They instead have the form of a fairly mature spirituality searching for answers, and a relationship with the world that is not based on religious pre-conceptions, and the naievity that was extremely present in the second half of the 20th century in the various realms of Buddhism.
Still today many, many people follow a form of traditional Buddhism. This is fine of course. Each to their own. If it is earnestly seeking to work with the western, contemporary climate in which it finds itself, great. If not, perhaps it is destined to either delude many practitioners, or lead to confusion,as happened to me in the early days.
The movement of which I am part can be considered post-traditional though. It is based on an open and pragmatic approach that does not deny the advances in science, political theory, historical analysis and psychology that traditionalists at times would rather ignore, or simply feel threatened by. Many members of this group exist in the 'immaterial world', that is the internet, and are seeking to understand the relationship between practice, belief, and the reality of the modern world in which we live rather than a Buddhism that busies itself with an escape route from samsara and the preservation of tradition.
These are the first years and there is still a long road ahead. What’s important is to start the journey though, right?
P.S. I am not an atheist. I am non-aligned (no one will have me). I speak for myself only.

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